ISO 9001 (سیستم مدیریت کیفیت)
ایزو 9001 از سری استانداردهای سیستمهای مدیریت کیفیت، به منظور کمک به سازمانها جهت اطمینان از انطباق با نیازهای مشتریان و ذینفعان و همچنین انطباق با الزامات قانونی مرتبط با محصولات/خدمات ایشان طراحی شده است.
استاندارد ایزو 9000 ابتدا در سال 1987 و بر پایه سری استانداردهای BS5750 منتشر شده و شامل موارد زیر میباشد:
ISO 9000: مفاهیم و تعاریف، پیش زمینهای جهت درک مناسب و استقرار استاندارد ایزو 9001. در استاندارد ایزو 9000 اصول مدیریت کیفیت با جزئیات توصیف شده و این اصول در تدوین استاندارد ایزو 9001 مورد استفاده قرار گرفتهاند. اگرچه این اصول به خودی خود الزام نیستند، اما پایه اصلی الزامات مشخص شده در استاندارد ایزو 9001 میباشند.
ISO 9001: مجموعه الزاماتی را با هدف ایجاد اطمینان به محصولات/خدمات ارائه شده توسط سازمان و در نتیجه افزایش رضایت مشتریان مشخص مینماید.
ISO 9004: مدیریت در جهت موفقیت پایدار سازمان –یک رویکرد مدیریت کیفیت. راهنماهایی جهت پرداختن به طیف وسیعتری از موضوعات که میتوانند به بهبود کلی عملکرد سازمان منتهی شوند.
ISO 19011: راهنمایی برای ممیزی سیستمهای مدیریت، راهنماییهایی جهت مدیریت برنامه ممیزی، طرحریزی و اجرای ممیزی سیستم مدیریت و همچنین شایستگی و ارزیابی ممیز و تیم ممیزی ارائه مینماید.
استاندارد ایزو 9001:2015 (ISO 9001:2015) پنجمین ویرایش این استاندارد بوده که در سال 2015 توسط سازمان جهانی استاندارد (ISO) جایگزین استاندارد ایزو 9001:2008 (ISO 9001:2008) شده است. این استاندارد تنها استاندارد از خانواده ایزو 9000 است که امکان صدور گواهینامه برای آن وجود دارد و برای هر نوع سازمانی، صرف نظر از اندازه و زمینه کاری مورد استفاده است. در حال حاضر میلیونها شرکت و سازمان در بیش از 170 کشور جهان دارای گواهینامه ایزو 9001 هستند.
ایزو 9001 بر پایه اصول مدیریت کیفیت شامل: تمرکز بر مشتری (مشتری گرایی)، رهبری، مشارکت افراد، رویکرد فرایندی، بهبود، تصمیم گیری بر مبنای شواهد و مدیریت ارتباطات بنا شده است.
استاندارد ایزو 9000 ابتدا در سال 1987 و بر پایه سری استانداردهای BS5750 منتشر شده و شامل موارد زیر میباشد:
ISO 9000: مفاهیم و تعاریف، پیش زمینهای جهت درک مناسب و استقرار استاندارد ایزو 9001. در استاندارد ایزو 9000 اصول مدیریت کیفیت با جزئیات توصیف شده و این اصول در تدوین استاندارد ایزو 9001 مورد استفاده قرار گرفتهاند. اگرچه این اصول به خودی خود الزام نیستند، اما پایه اصلی الزامات مشخص شده در استاندارد ایزو 9001 میباشند.
ISO 9001: مجموعه الزاماتی را با هدف ایجاد اطمینان به محصولات/خدمات ارائه شده توسط سازمان و در نتیجه افزایش رضایت مشتریان مشخص مینماید.
ISO 9004: مدیریت در جهت موفقیت پایدار سازمان –یک رویکرد مدیریت کیفیت. راهنماهایی جهت پرداختن به طیف وسیعتری از موضوعات که میتوانند به بهبود کلی عملکرد سازمان منتهی شوند.
ISO 19011: راهنمایی برای ممیزی سیستمهای مدیریت، راهنماییهایی جهت مدیریت برنامه ممیزی، طرحریزی و اجرای ممیزی سیستم مدیریت و همچنین شایستگی و ارزیابی ممیز و تیم ممیزی ارائه مینماید.
استاندارد ایزو 9001:2015 (ISO 9001:2015) پنجمین ویرایش این استاندارد بوده که در سال 2015 توسط سازمان جهانی استاندارد (ISO) جایگزین استاندارد ایزو 9001:2008 (ISO 9001:2008) شده است. این استاندارد تنها استاندارد از خانواده ایزو 9000 است که امکان صدور گواهینامه برای آن وجود دارد و برای هر نوع سازمانی، صرف نظر از اندازه و زمینه کاری مورد استفاده است. در حال حاضر میلیونها شرکت و سازمان در بیش از 170 کشور جهان دارای گواهینامه ایزو 9001 هستند.
ایزو 9001 بر پایه اصول مدیریت کیفیت شامل: تمرکز بر مشتری (مشتری گرایی)، رهبری، مشارکت افراد، رویکرد فرایندی، بهبود، تصمیم گیری بر مبنای شواهد و مدیریت ارتباطات بنا شده است.
مزایای پیاده سازی استاندارد ایزو 9001
- کارآمدی بیشتر سازمان با درک تمامی افراد سازمان از فرایندهای سازمانی
- انطباق با الزامات قانونی مرتبط با محصولات/خدمات
- نفوذ به بازارهای جدید
- شناسایی ریسکهای سازمان
مزایای ویرایش جدید استاندارد (ISO 9001:2015) نسبت به ویرایش پیشین (ISO 9001:2008)
- تاکید بیشتر بر مشارکت رهبری سازمان (Leadership Engagement)
- کمک به شناسایی ریسکهای سازمان
- استفاده از زبان ساده و ساختار مشابه با دیگر استانداردهای یکپارچه
- رسیدگی موثرتر به مدیریت زنجیره تامین
- کاربر پسندتر بودن نسبت به با ویرایش پیشین (ISO 9001:2008)