ISO 9001 (سیستم مدیریت کیفیت)

ISO 9001 (سیستم مدیریت کیفیت)

ایزو 9001 از سری استانداردهای سیستم­های مدیریت کیفیت، به ­منظور کمک به سازمان­ها جهت اطمینان از انطباق با نیازهای مشتریان و ذی­نفعان و هم­چنین انطباق با الزامات قانونی مرتبط با محصولات/خدمات ایشان طراحی شده است.

استاندارد ایزو 9000 ابتدا در سال 1987 و بر پایه سری استانداردهای BS5750 منتشر شده و شامل موارد زیر می­باشد:
ISO 9000: مفاهیم و تعاریف، پیش زمینه­ای جهت درک مناسب و استقرار استاندارد ایزو 9001. در استاندارد ایزو 9000 اصول مدیریت کیفیت با جزئیات توصیف شده و این اصول در تدوین استاندارد ایزو 9001 مورد استفاده قرار گرفته­اند. اگرچه این اصول به خودی خود الزام نیستند، اما پایه اصلی الزامات مشخص شده در استاندارد ایزو 9001 می­باشند.

ISO 9001: مجموعه الزاماتی را با هدف ایجاد اطمینان به محصولات/خدمات ارائه شده توسط سازمان و در نتیجه افزایش رضایت مشتریان مشخص می­نماید.

ISO 9004: مدیریت در جهت موفقیت پایدار سازمان –یک رویکرد مدیریت کیفیت. راهنماهایی جهت پرداختن به طیف وسیع­تری از موضوعات که می­توانند به بهبود کلی عملکرد سازمان منتهی شوند.

ISO 19011: راهنمایی برای ممیزی سیستم­های مدیریت، راهنمایی­هایی جهت مدیریت برنامه­ ممیزی، طرح­ریزی و اجرای ممیزی سیستم مدیریت و هم­چنین شایستگی و ارزیابی ممیز و تیم ممیزی ارائه می­نماید.

استاندارد ایزو 9001:2015 (ISO 9001:2015) پنجمین ویرایش این استاندارد بوده که در سال 2015 توسط سازمان جهانی استاندارد (ISO) جایگزین استاندارد ایزو 9001:2008 (ISO 9001:2008) شده است. این استاندارد تنها استاندارد از خانواده ایزو 9000 است که امکان صدور گواهی­نامه برای آن وجود دارد و برای هر نوع سازمانی، صرف نظر از اندازه و زمینه کاری مورد استفاده است. در حال حاضر میلیون­ها شرکت و سازمان در بیش از 170 کشور جهان دارای گواهی­نامه ایزو 9001 هستند.
ایزو 9001 بر پایه اصول مدیریت کیفیت شامل: تمرکز بر مشتری (مشتری گرایی)، رهبری، مشارکت افراد، رویکرد فرایندی، بهبود، تصمیم ­گیری بر مبنای شواهد و مدیریت ارتباطات بنا شده است.

مزایای پیاده­ سازی استاندارد ایزو 9001

  • کارآمدی بیشتر سازمان با درک تمامی افراد سازمان از فرایندهای سازمانی
  • انطباق با الزامات قانونی مرتبط با محصولات/خدمات
  • نفوذ به بازارهای جدید
  • شناسایی ریسک­های سازمان

مزایای ویرایش جدید استاندارد (ISO 9001:2015) نسبت به ویرایش پیشین (ISO 9001:2008)

  • تاکید بیشتر بر مشارکت رهبری سازمان (Leadership Engagement)
  • کمک به شناسایی ریسک­های سازمان
  • استفاده از زبان ساده و ساختار مشابه با دیگر استانداردهای یکپارچه
  • رسیدگی موثرتر به مدیریت زنجیره تامین
  • کاربر پسندتر بودن نسبت به با ویرایش پیشین (ISO 9001:2008)
گروه AFNOR فرانسه امکان صدور گواهینامه این استاندارد را در بالاترین سطح اعتبار و کیفیت، تحت اعتبار COFRAC فرانسه و یا سایر مراجع اعتباردهی جهانی دارد. در صورت تمایل به دریافت گواهی­نامه ایزو 9001، فرم درخواست خدمات را تکمیل نموده و به آدرس ایمیل: info@afnor.ir و یا afnor.iran@gmail.com ارسال فرمائید.